Jag älskar att läsa

Jag började skriva detta som ett Facebookinlägg, men det blev lite för långt så jag fick flytta det hit och lite anpassa det till bloggens tema.

 

   Läser Ronnie Sandahls krönika i ab om biblioteken och läsandet i Sverige och konstaterar att väldigt få av de människor jag lärt känna de senaste 15 åren är sådana som läser. En del säger till och med lite stolt att de inte läst en bok sedan de gick ut skolan. Det är inget att vara stolt över! Däremot är mina "äldre" vänner i större utsträckning läsare.

   Faktum är att jag genast betraktar en icke-läsare som lite mindre intelligent. (Ibland har jag dock fel). Om man avstår läsningen pga dyslektiska el psykosociala anledningar är det en sak, men ganska ofta tror jag att det beror på en oförmåga att reflektera över saker.

Och det spelar mindre roll vad man läser, bara skillnaden mellan att göra det eller inte göra det är så mycket större än om man väljer en simplare deckare eller en enkel "tantbok" eller om man läser Sartre och Kafka. För mig i alla fall. Själv läser jag allt på skalan, från riktigt dålig kiosklitteratur till de stora, kanoniserade klassikerna. En läsare har, inbillar jag mig, dessutom en större analytisk förmåga och är mer empatisk. Inte av sig själv, alla gånger. Jag tror att läsningen hjälper till att utveckla sådana förmågor.

   I krönikan nämns att ett stort antal femtonåringar inte ens kan läsa en tidningsartiklel. Skrämmande! Man blir inte förvånad över att kunskapsnivåerna i skolan sjunker. Vad som däremot är otäckt är att tänka hur det kommer sig att så få är intresserade av att läsa. Visst finns en massa saker som konkurrerar om uppmärksamheten och tiden numer, som inte fanns när jag själv var liten... Men, men... Läser inte föräldrar för sina små barn längre? Hur somnat de barnen? Det finns inte mycket som är mysigare än att krypa ner under täcket med Bella och kramas och busa för att en stund senare öppna upp en kapielbok (Harry Potter och den flammande bägaren, just nu) och läsa för henne. Det har vi gjort, både M och jag, sedan hon började prata. (Innan dess sjöng jag istället). Men om föräldrarna inte läser - hur ska barnen få upp intresset för böcker, nu när lärarna i skolan verkar lägga mindre och mindre vikt vid litteraturen? Någon måste ju visa barnen alla dessa fantastiska världar! En förälder som inte läser för sitt barn berövar barnet många stora upplevelser.

   De gånger jag pratar med Bella om att jag (nog) inte kommer att finnas kvar här när hon blir större så har jag fått henne att lova tre saker. För det första så vill jag att hon tar hand om sig själv och allt vad det innebär. Sedan så har hon fått svära på att inte låta någon vara dum mot henne. Och det sista löftet, hittills, är att hon ska läsa böcker! Och hon kommer att göra det. Bella gillar böcker. Och hon gillar bokhandlar. Jag tror att hon har insett den stora skillnaden mellan att läsa en bok och se en film. Och jag blir nöjd och glad. Jag tänker att om jag har gjort  min dotter till en läsare så har jag i alla fall gett henne en stor förutsättning att klara sig bra i skolan, och i livet.


Kommentarer
Postat av: Lotta Wiker

Håller fullkomligt med dig Jessicka. Jag får väl räkna mig som en av dina gamla kompisar. Just nu fullkomligt plöjer jag invandrarnaserien, inte alls så svår och pretto som jag trodde utan helt fantastisk. Jag kan fasa inför att barnen en dag inte vill att jag ska läsa för dem. När ni är klara med Harry Potter kan ni ta Percy Jackson. Kram och läs på!

Svar: Vi har ett gäng böcker som ligger på kö att bli lästa, men jag ska absolut kolla upp Percy Jackson (som jag faktiskt aldrig har hört talas om).
Jessicka

2014-03-19 @ 11:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0