Cytostatika

 Prick klockan 09:00 infann jag mig imorse på SÖS. För idag får jag min första behandling med cellgifter. Sköterskan som tar hand om mig har informerat och upplyst om biverkningar och effekter om rutiner och sådant som är bra att veta. Hon är bra att prata med. Det är skönt. Känns som om jag behöver någon i det här huset som är just 'bra'.
      
Tydligen kan jag förvänta mig att må en del illa. Om man är ung och kvinna drabbas man tydligen lättare av just illamående. Men jag får läkemedel mot det, som jag väl får hoppas hjälper.
Jag kommer också att bli trött, men sköterskan log och sa att jag tydligen är bra på att promenera (anteckning i min journal?) och att jag ska fortsätta med dem. Jag ska vila många gånger under dagen.
Snarare än att gå ner i vikt så kommer jag gå upp, sa hon och det känns bra, för då kan jag ju motionera utan att behöva vara rädd för att göra av med för mycket energi, vilket nog hade hänt om jag börjat tappa fler kilon.
Alla slemhinnor i kroppen kommer att bli sköra och känsliga. Kanske kommer näsan blöda och ögonen rinna. Magen kan komma att påverkas åt det ena eller andra hållet.
De läskigaste biverkningarna är ändå de neurologiska. Jag kommer få myrkrypningar i händer och fötter. I början kommer det gå över på någon dag för att sedan sitta i längre och längre. I värsta fall blir tillståndet permanent och händerna obrukbara. I absolut värsta fall.
Jag kommer också att få lukt- och smakförändringar. Salta kex och kaviar rekommenderas tydligen.
Och så kommer jag bli känslig för kyla. Om jag ska plocka fram något ur frysen rekommenderar de att jag ska ha handskar på mig. Och jag kan inte äta eller dricka kallt. Vätska ska vara rumstempererad.
Sedan var det några småbiverkningar till... Så klart.
 
Jag är snart klar här nu. Det har gått bra. Om 25 min kan jag åka härifrån. Nästa dos är imorgon eftermiddag.

Kommentarer
Postat av: Tina

Oh herregud, de gör verkligen rätt för sitt namn "gifter".

Svar: Ja, och det känns. Var inte alla beredd på att tröttheten skulle vara så extrem. Den är det värsta hittills.
Jessicka

2013-05-23 @ 21:38:02
Postat av: Jessica

Hur går det ? Pepp.

2013-05-30 @ 21:02:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0