Min bubbla och jag

Ojojoj, vilket filter jag har jobbat upp i skallen. Det brister ibland, men större delen av tiden är min inställning inte längre sådan att jag går runt med en konstant rädsla, ångest och förtvivlan. Försöker vara i det jag känner till just nu. Påminner mig om att det närmaste diagnosticerad jag är är att läkaren sa "Om det här till exempel skulle vara ....cancer så brukar den sorten inte sprida sig till levern, så vi vill även gå in och titta på din tarm och se om förändringarna kan komma därifrån". Det jag på den negativa sidan vet är ju att godartade tumörer inte sprider sig. Och där får det vara punkt. Så länge. Jag var ute och gick i en dryg halvtimme med M idag. När jag kom hem gjorde det ont i hela kroppen. I magen, åt levern till, var det värst. Så nu får jag väl om det upprepar sig imorgon ta det lugnt ett par dagar till. Vi pratade lite om mål och delmål. Jag gillar tanken att som slutmål promenera upp på Kebnekajse, eller någon lite högre berg, och liksom sträcka armarna i luften och skrika att jag vann. Eller bara sträcka upp mina sneda långfingrar mot sjukdom och annan skit medan jag andas in den svala luften i djupa andetag och ser ner på bergen under mig. M, å andra sidan, ser hellre att jag visualiserar hur jag stiger i land på en sandstrand i Karibien efter att han, Bella och jag seglat dit. Påminner honom om att det är JAG som ska välja målbild. I övrigt har jag nog konstaterat att det sundaste skulle vara att behålla de mål jag hade nyss - att orka springa en mil (kräver ett gäng delmål på vägen) och att bli sjuksköterska. Jag ska försöka se det här som en paus i planen bara. Som om allt blir lite fördröjt bara. Lite jobbigare. Jag har också kämpat för att byta ut den första tanken jag tänker när jag vaknar. Istället för "Shit, jag har cancer" försöker jag tänka "Ok, jag har sannolikt cancer, men det här ska bli en bra dag."

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du kommer att bli en, om möjligt ännu bättre sjuksköterska just för allt du nu går igenom. Dina erfarenheter kommer du att ta med dig och låta dina framtida patienter glädjas av, lång lång tid framöver. Till vidare, kram på dig i massor! Å föresten jag tänkte också satsa på milen, ser fram mot att springa den ihop när vi väl är där, när det än blir!

Svar: Ja, jag försöker verkligen tänka så just nu, Anette. Att det är en lärdom i livet, någonting jag måste gå igenom precis som allt annat som någonsin varit jobbigt. En livserfarenhet.Dessvärre tar det längre tid att kämpa upp näsan över ytan än vad jag trott just nu. Jag måste nog ha svar på ett gäng frågor först, från min läkare. Hon borde verkligen ringa mig. Annars får jag samla kraft att jaga henne.

Ja, den där milen. Du kommer greja det fort, tror jag. Jag får nog börja från läget "Undrar om jag kan gå till bussen på under en halvtimme" (850m)
Jessicka

2013-04-01 @ 19:28:00
Postat av: Anette

Anette är inte anonym.... bara lite oteknisk...

2013-04-01 @ 19:28:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0