Kallad till samtal

Hu, min kropp är i uppror. Grönsaker och rotfrukter i mängder kan nog rocka runt i de flesta magar. Har man crohn så är man dessutom extra känslig för sådant. Lunch idag bestod av soppa på rostade morötter, rödlök, palsternacka, tomat mm. Till det vitlökscremefraish och rostade solrosfrön. Fantastiskt gott! Och nyttigt. Men ja, det bubblar rätt bra efteråt.
 
Fick en kallelse från Karolinska i Solna idag för samtal inför eventuell operation. Eventuell?! Nja, det finns ingenting eventuellt med den. Tumören måste bort och jag har vansinnigt ont. Det känns i ryggen som om jag vore gravid. Och det gör ont att gå på toaletten. Även om jag är livrädd för en operation så inser jag att den är 100% nödvändig.
Att få träffa läkare och narkospersonal för samtal innan känns väldigt bra. Upp till två timmar står det att det kan ta, men det inkluderar blodprover och genomgång av en enkät jag fick med kallelsen. I den vill kvinnokliniken veta om jag är rädd, har högt blodtryck, om jag har funderingar om mitt samliv efter operationen, om jag känner sorg och en massa annat som just nu känns rätt irrelevant. Det är väl bra att få tala om att jag är rädd och allt det där, men det primära är ju att få bort det som gör illa mig. Reaktioner på ingreppet kan jag hantera senare. Nu fokuserar vi på det som måste göras, tycker jag.
Sedan är det ju självklart så att de måste fråga om mitt hälsotillstånd i övrig - få veta att jag har crohn, har haft en blodpropp och har lite astma och allt det där. 
Men allt övrigt... Jag har ju inget val
 
Hur som helst är det skönt att det börjar hända saker.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0