Tack mamma...

...för att du fick mig att tänka lite "bättre". Fem år är fortfarande fler än två år och jag har definitivt chans till fem år om jag fortsätter att göra saker rätt och håller min kropp så stark det går. Men det är svårt. Speciellt när man läser om de läkemedel jag skulle kunna få som skulle förlänga min överlevnad, men som jag inte får. Jag vet inte varför. Pengar förmodligen. Sveriges cancervård suger! Uppriktigt och ärligt tycker jag att sättet jag har behandlats från det att jag blev hemskickad från vårdcentralen, via diverse utredning fram till möten med läkare och nu under behandlingen är skit. Jag läste en blogg för ett tag sedan där en kvinna beskrev det hon upplevde som om det kändes som om hon och hennes make var de enda som var intresserade av att bota/hjälpa honom. Och så känner jag också. Jag börjar se läkarna som mina fiender, och det är inte bra. Inte för mer än att det gör mig arg och ibland får mig att tänka att jag minsann ska "visa de jävlarna". Men nja, det kan jag ju inte utan deras hjälp liksom.

Kommentarer
Postat av: Susen

Vad får du för svar när du ifrågasätter dom? Alltså tex om någon behandling eller medicin?

Svar: Jag får väldigt dåliga svar. Jag har sagt att jag tänker utnyttja min rätt till second opinion och det skulle hon vara behjälplig med, men min känsla är att de inte tycker att jag behöver veta mer om mitt tillstånd eller min behandling, för de vet ändå bäst. Och det är så... Jag vet inte... Det gäller mitt liv, som de inte tänker försöka rädda, och de tycker att jag bara ska vara tacksam för klapparna på huvudet, typ.
Jessicka

2013-06-16 @ 15:15:41
Postat av: Susen

Hur tänker dom då?! Suck!
Hur kan dom tycka att du inte ska få veta allt som finns att veta? Mycket märkligt! Det finns inte en möjlighet för mig att kunna sätta mig in i din situation - hur mycket jag ens skulle försöka.
Men jag kan tänka mig att för att kunna acceptera läget - så måste man först få veta all fakta om sin sjukdom. Få veta vilka alternativ det finns att välja mellan / vilka behandlingar man kan testa m.m. Att på något sätt ändå få styra över sina val och möjligheter.
Du ska inte behöva lägga kraft och energi på att bearbeta och kämpa mot vården. All kraft och energi ska ju ligga på din familj och att bekämpa din sjukdom. Har sagt det förr och säger det igen - Man måste vara frisk för att orka vara sjuk :(
Om det finns det minsta lilla jag kan hjälpa dig med (leta information eller vad som helst) - så hör av dig!
Kram

Svar: Jag antar att det är så att onkologer mest vårdar gamla människor som mer litar på läkare än vad vi som är yngre gör. Läkarna inser nog inte mitt (och andras) behov av att få vara med i processen och av att få veta vad som händer. För doktorn vet inte alltid bäst. Och hur kan de veta om jag föredrar att leva ett halvår med vad de kallar livskvalitet eller om jag hellre får ett år då jag mår betydligt sämre. Det, borde också vara mitt val. Det borde vara upp till mig att bestämma om jag vill chansa med operationen eller inte. Det finns alldeles för många bloggar som vittnar om hur aktiv man själv måste vara som patient för att få den vård man vill ha. Tyvärr.
Jessicka

2013-06-18 @ 08:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0