Motion alltså

Jag läste precis om en studie som gjorts på Karolinska mella 1998 och 2005. 3000 medelålders och äldre män deltog. Samtliga med tjocktarmscancer. Det visade sig att gott och väl hälften överlevde sin sjukdom, snarare 3/5 överlevde studien ut. Bara det känns positivt. Studiens syfte var dock att titta på motionens inverkan på sjukdomsförloppet och resultatet visade att de män som motionerade 30 min om dagen hade 43% större chans att överleva än de som inte tränade alls.
Så från och med nu tar jag exakt så mycket droger jag behöver för att bli smärtfri nog att kunna motionera. Idag har jag i maklig takt förflyttat mig fem kilometer uppdelat på tre promenader. Jag antar att det räknas, men från och med nu är det 30 min inte alltför långsam promenad som gäller per dag. För jo, det är ju fortfarande så (oavsett vad doktorn säger imorgon) att jag tänker vinna det här!
Dock känns det som om jag kanske kommer behöva lite hjälp med maten. Inget socker, i stort sett inget rött kött, begränsat med mejeriprodukter - var ska jag få energin ifrån? Får plugga lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0