Morfin

Igår tog jag min första tablett Targiniq. De ska vara långtidsverkande och tas var 12:e timme. Så länge håller inte den smärtlindrande effekten i sig.
En timme efter att jag tog tabletten igår så behövde jag gå upp och kissa. När jag kom tillbaka till sängen så slog det mig att jag gått alldeles upprätt och utan smärta både till och från toaletten. Och så lade jag mig i sängen och vände mig mot M!!! Och det gjorde inte ont. Det stramade, men där var ingen smärta.
   I Targiniq ingår laxermedel eftersom morfinet är förstoppande. Jag vaknade alltså ett gäng gånger också i natt. Vid klockan sex började det göra lite ont att gå igen. Så i sju timmar var det väl bra lindring, och sedan viss lindring i drygt två timmar till. Men vi får se om det är samma sak i morgon.
 
Jag hade också väldrigt livliga drömmar under natten. Bland annat såg jag stora, grå-bruna stenar flyta omkring. Det var tumörer, men också rymdstenar och sådana där hårda, men ändå skört porösa koraller som jag tror att pappa hade i akvariet när jag var liten.
 
Jag har en fråga också, apropå morfin. För det står inget på bipacksedeln om törst. Och jag är helt galet nästan hela tiden. Blir det så av både Citodon (som jag slutade ta igår) och/eller av Targiniq? Någon som har erfarenhet?
När jag försöker googla hittar jag mest sidor om "vård i livets slutskede", och det orkar jag inte läsa nu.
Törsten är ett problem därför att den får mig att dricka bort en del hunger, och jag behöver ju äta!

Kommentarer
Postat av: Tina

Jag är inte så himla insatt i farmakologi, har läst några kurser dock. Jag vet att det här med biverkningar är oerhört individuellt. Men om jag får anta något bara sådär. När kroppen behöver vätska blir man törstig. Jag är en person som i stort sett nästan aldrig blir törstig. Därför antar jag att jag får i mig den vätska jag behöver genom maten och frukt och grönt som jag äter. Men när jag väl blir törstig, som efter att jag ätit en rejäl portion räkor (nu snackar vi ett halv kg) :D så blir jag så törstig att jag får springa vid kranen stup i ett. Du vet ju att vätska behövs för att utjämna balans av salter mm. Jag inbillar mej att det är efter all laxering som du fått, som din kropp behöver mer vätska. Ge det några dagar och se om det fortfarande håller i sig. Ska checka av min farmakologibok om det står nåt om törst i kapitlet om smärtstillande. Återkommer om jag hittar nåt intressant. Kram

2013-04-10 @ 13:55:27
Postat av: Tina

Hej igen
Sällsynt biverkning är törst,vanlig biverkning är aptitiförlust. Jag gissar på att du behöver vätskan iallafall :D

Svar: Jo, det är sant - dricker man nåt som smakar saltvatten kan man dessutom gissa på att det är saltvatten... Och att viss obalans uppstår.
Jag hittade muntorrhet i bipacksedeln bara. Och det är ta mig f-n den längsta bipacksedel jag har sett. Någonsin. Och förmodligen den längsta lista över biverkningar.
Tack för assistans, Tina!
Jessicka

2013-04-10 @ 14:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0